HISTORIA


Historia
1) Nämn några gestalter under olika tidsepoker. (Ni får välja en kung eller en person som de anser har betytt något för svensk historia, t.ex Vasa, Karin Månsdotter eller en präst mm.)
2) Vilka samhällsförändringar har skett under olika tidsepoker. (Ni får välja själva vilken händelse t.ex Vasa drog in universiteten som ledde till att folket inte fick utbildning t.ex.)
3) Jämföra olika tidsepoker och beskriva samband och levnadsvillkor. (Resonera hur olika tidsepoker skiljer sig åt)
4) Använda historiska källmaterial för att dra slutsatser och dess användbarhet. (Hur vet vi allt detta och vem har skrivit de gamla texterna och hur långt efter händelsen skrevs texterna, ska vi tro 100% på all historia?)
5) Tolka och visa på spår av historia i vår tid med likheter och skillnader från förr och nu och använda historiska begrepp på ett fungerande sätt. (T.ex torg och bakelser är döpta efter kungar och historiska människor. Att vilja minnas, ära, hedra, komma ihåg eller att personen eller händelsen i det förflutna hade någon form av anknytning till platsen t.ex. Vasaloppet)
Tänka POPL (Problem, orsak, påverkan och lösning) T.ex. Höga skatter - kungen behövde pengar till krigsföringen - ledde till stor fattigdom och hårt arbete - folket gjorde uppror)